Keďže po prehľadaní mojich všetkých krabíc ( a že ich je … ) som predsa len APM power modul ( APM PM ) našiel, tak bolo jasné: ten BAE Hawk, čo mi už zopár rokov ležal na povale sa ide opravovať. No a kde inde sa lepšie hodí meranie prúdu ako na dúchadlovej stíhačke?Rovnako bolo rozhodnuté o osadení: v šuflíku mi nejaký ten rôčik ležal Turnigy HeliDrive SK3 Competition Series – 2839-1700kv motor zo starej heli 450, na HK majú zaujímavé 12- lopatkové dúchadlo no a YEP 40A to spoľahlivo ťahá v Tarot 450ke, takže prečo ho nepoužiť aj v dúchadle…
Poznámka: s použitím APM PM pre viac ako 4S baterku je jeden problém – originál 3DR Power Module má písané maximálne 4S baterku prípadne 18V a hotovo. Ale na Ebay majú všetci predajcovia uvedené pri APM PM maximálne napätie 30V, čo je dokonca 7S! Tak som trochu pozeral do schémy…
- Monitorovanie napätia je dvoma odpormi a kondíkom, tam je to fuk.
- Monitorovanie prúdu je robené s INA169, ktorý má podľa datasheetu maximálne napätie 60V, takže tomu to tiež nevadí.
- Ak som dobre pátral, je v zapojení BEC-u – na rozdiel od mnou nájdenej schémy – použitý obvod MP1593DN ( datasheet tu ), ktorý má maximálne vstupné napätie 28V. Dokonca som našiel na nete skúsenosti ľudí, čo úspešne APM PM používajú na 6S, takže som to ďalej neriešil. Akurát som zmeral kľudový odber APM PM: pri 6S baterke to bolo 7.66mA pri 23.4V, pri 3S baterke bol odber 10.38mA pri 11.36V.
Takže APM PM som pekne odstrojil a paralelne k odporu R1 som podľa predchádzajúceho článku napájkoval odpor 56kΩ. To je ten vpravo hore pod šípkou.
Komentár: zase sa mi potvrdilo, že Číňania sú síce ochotní a majú lacné a väčšinou dobré veci, ale hlavne pri našich modelárskych hračkách platí KONTROLOVAŤ, KONTROLOVAŤ, KONTROLOVAŤ. Už sa mi stalo, že na APM PM na pozícii R2 namiesto 1.5kΩ osadili 13.7kΩ, takže na výstupe monitorovania napätia bolo polovičné napätie baterky! Tentoraz som zistil, že SMD odpory nie sú nalepené – ako sa to štandardne pri SMD odporoch robí. Takže pri pájkovaní odporu 56kΩ mi oba odpory odpadli. Našťastie zostali na plošáku, takže som ich osadil napäť. Poučenie: treba počítať s tým, že SMD odpory nie sú lepené, treba najprv opatrne zapájkovať jeden koniec rezistoru, chvíľu počkať a až potom pájkovať aj druhý koniec.
Keďže som počítal, že prúdový odber zo 6S baterky bude okolo 20A do zapojenia monitorovania prúdu som nezasahoval.
Skrátil som vývody na YEP40A a pripájkoval som ho k APM PM. Pre výstup monitorovania napätia a prúdu som použil servokábel ( nemal som taký dlhý aj nakrimpovanými konektormi, takže som musel nadpojiť ). Vývody ( odspodu ):
- čierny – zem
- červený – monitorovanie napätia
- biely – monitorovanie prúdu
Odmeral som si potrebnú dĺžku káblov 2.5mm² k baterke, napájkoval konnektor EC3 a káble pripájkoval k APM PM. Na zafixovanie servokábla pre monitorovanie U/I som použil tavnú pištoľ.
Keďže na modeloch používam riadiacu jednotku osvetlenia, pridal som ešte dva káble prierezu 0.75mm². Treba ich pripojiť na pravú stranu APM PM – na obrázku – aby APM PM meral aj ich odber.
No a to je všetko: APM PM som dal do 35mm čírej zmršťovacej bužírky a nahrial teplovzdušnou pištoľou. Pre istotu dvakrát. Pod APM PM je vidno, ako som zapojil monitorovací kábel: zem + monitorovanie prúdu je na jednom konektore a monitorovanie napätia som dal na druhý.
Kalibrácia a kontrola nastavenia.
V duchu predchádzajúceho článku som na Taranisovi pre analógový vstup A1 nastavil rozsah 60A. Tak by to malo teoreticky byť: pri 60A by malo byť na monitorovaní prúdu 3.3V. Keďže pri zapojení modelu A1 ukazoval 1.5A – s plynom na nule – nastavil som na A1 offset -1.5A. Na telemetrickú obrazovku som si dal zobraziť okrem Timer1 a monitorovania napätia na A2, ktoré tam mám štandardne aj prúd a odobratú kapacitu v mAh.
Kdesi na internete som našiel zaujímavý spôsob kalibrovania prúdového merania a tak som sa rozhodol, že ho vyskúšam. Postup je nasledovný:
Pripojil som k modelu čerstvo nabitú baterku, dal plný plyn a nechal tak bežať dve minúty, stiahol plyn a zapísal si hodnotu spotrebovaných mAh: Taranis ukázal 638mAh.
Poznámka: ten čas nie je dôležitý, zaujímavý je údaj o spotrebe.
Dal som baterku nabiť, a nabíjačka ukázala dobitých 681mAh. A teraz trocha matematiky: 681 mAh skutočne dobitých/ 638mAh nameraných na telemetrii = 1.0674 ( čo je chyba 6.75% ). Takže aký má byť správny rozsah merania prúdu na A1?
60A x 1.0674 = 64.04A
Takže som nastavil na A1 rozsah merania 64A a skúšku zopakoval: dve minúty plný plyn = 660mAh na Taranisovi. Šup s baterkou zase na nabíjačku: dobitých 667mAh. Čo je chyba okolo 1%. Vyhovuje, ďalej neriešim…
Ale keďže mám možnosť zmerať odoberaný prúd kliešťovým ampérmetrom CEM DT-3343, zapnem, nastavím rozsah 40A a meriam ( na Taranisovi je hodnota prúdu vpravo dole ):
Regulátor lepím do BAE Hawka obojstrannou páskou, ktorá sa používa vo vrťasoch na gyro, APM PM chytám zdrhovacou páskou k preglejkovému domčeku.
K bočným vstupom A1, A2 na prijímačoch používam malý plošáčik, aby prišly konektory hore na príjímač, tak menej zavadzajú. Vpravo je servo výškovky, dole kontrolér osvetlenia RxE10J.
Osadenie v kokpite aj s baterkou: