Keďže zase prišiel čas dovolenky, porozhliadol som sa po nejakom na dovolenku vhodnom ( rozumej do mora vhodnom ) modeli. Síce ešte stále mám Skipper, dokonca aj Tundra, ale pri lietaní na mori je predsa len nezanedbateľné riziko, že sa model neprimerane vykúpe vo vodách Jadranu, čo má väčšinou fatálne dôsledky na jeho elektroniku 🙁
Kritériá boli jasné: nízka cena + plaváky + strednoplošník ( alebo aspoň dolnoplošník ). Po skúsenostiach s modelom Tundra, pri ktorom je let v inverte dosť adrenalínová záležitosť, som ďalší hornoploch nechcel.
Pri prezeraní vhodných kandidátov na EU Warehouse Hobbyking mi vyšiel H-King TL2000 ako jediný vhodný kandidát. Trochu som mal obavu, či ho pošta stihne do dovolenky doručiť – ale stihla.
Model prišiel vo veľkej kartónovej krabici s pekným obrázkom…
… na ktorom sú všetky údaje modelu, takže len stručne: rozpätie 1160mm, dĺžka 888mm, váha cca 1kg. Manuál v krabici nebol, stiahol som si ho z HobbyKing a uložil sem.
Výrobca dokonca tvrdí, že model je „Quick 10 minute build time“ – a má pravdu. Dobre: možno je to 20 minút, ale viac určite nie. Model je kompletne postavený, stačí len zapojiť aspoň 4- kanálový prijímač a baterku.
Keďže radšej zbieram rozbitý model na poli, ako ho lovím utopený v mori, rozhodol som sa pre zálet doma, ešte pred odchodom na dovolenku. Osadil som prijímač Jumper R8 flashnutý s Midelic FW, keďže na baterkách používam konektory EC3 použil som XT60/ EC3 redukciu na baterku Turnigy 1250mAh 3S 30C a skúsil dva cvičné lety.
Stručné zhodnotenie: letí to. A letí to veľmi pekne, ani to nebolo treba dovažovať: motor má kopec výkonu a keďže je to EPO, a nie chlpatý EPP, tak je to aj dosť rýchle – pre mňa ďalšie plus.
Takže stručné zhrnutie pre tých, čo hľadajú jednoduchý, prenosný a univerzálny model na dovolenku:
+ hotový model s podvozkom aj plavákmi
+ ľahko sa dá rozložiť/ zložiť
+ motor má veľa výkonu
– lineárny BEC
– krídelká sú pripojené cez Y- rozdvojku, nedajú sa namixovať klapky
– uchytenie predného kolesa vyzerá trochu subtílne – uvidím čo prinesie prevádzka
– uchytenie motora k trupu troma vrutmi… asi bude treba priebežne kontrolovať
Úpravy.
Keďže v základe model nemá žiadnu telemetriu, má lineárny BEC ( pri napájaní 3S a štyroch digitálnych servách lineárnemu BEC jednoducho neverím ) a nemá ESC s reverzom, už od začiatku bolo jasné, že sa pôjde modelárčiť.
A, Keďže Midelic FW pre Jumper R8 má až 4 analógové vstupy, tak som chcel:
A1/ RxBatt na meranie napätia BEC
A2 – meranie prúdového odberu z BEC
A3 -meranie prúdu ESC/ baterky
A4 – meranie napätia ESC/ baterky
Na meranie prúdu/ napätia používam vlastné DIY prúdové/ napäťové senzory s ACS781, ACS722.
B, Na hydroplánoch používam regulátory Aerostar RVS s reverzom. Pre tento model stačí Aerostar RVS 40A, ktorý však má … tiež lineárny BEC.
C, Ale keďže na mojom DIY senzore prúdu je miesto na Mini step-down module, tak som ho osadil a mám spínaný BEC.
Vyzerá to nejako takto:
Motorový kryt je na modeli pripevnený len samolepkami. Po ich prerezaní a uvoľnení vrtuľového unášača sa dostaneme k motoru…
…, ktorý je k plastovej prepážke prilepenej k modelu upevnený len troma vrutmi priemeru cca 1.5 mm ( !!! ). Ale zatiaľ drží…
Motor má priemer 28mm, dĺžku vinutia 20mm ( vraj je to veľkosť 2838 ) a podľa údajov výrobcu má 1500kV. K regulátoru je pripojený 3.5mm goldmi. Takto vyzerá pohonná jednotka od výrobcu:
Keďže pripojenie motora k regulátoru je konektormi, prípadná výmena za iný typ ESC je jednoduchá.
Novú elektroniku som utesnil neutrálnym silikónom a za pomoci lámacieho noža a tavnej pištole umiestnil do modelu:
Takže na morskej pláži sa TL2000 vyníma takto:
Lietanie.
Zatiaľ mám s modelom odlietaných 12 štartom, t.j. cca 1.5 letových hodín. Čistý letový čas s plavákmi – okrem rolovania na štart a dorolovania späť na breh – je tak 7 minút, podľa toho, ako sa človek odviaže. To je spotreba cca 850mAh z 1250mAh baterky. Maximálny odber prúdu je 33A – na ukážku jeden log z telemetrie:
Pekný lietavý model. Primerane odolný – už som ho párkrát „zapichol do vody“ pri štarte, vydržal. Zatiaľ spokojnosť – skúsim článok doplniť po dovolenke 🙂