Že sa k mojim baterkám nechovám – slušne povedané – práve najlepšie som vedel už dávno: keď dlhšie nelietam nedávam ich do Storage režimu, neskladujem ich v chladničke… Síce ich vylietavam len na nejakých cca 70%, ale to je asi tak všetko. Pri jednej diskusii som sa dozvedel pre mňa novú a zaujímavú vec: bolo by dobré nenabíjať baterky na plných 4,2V/ článok, ale menej, povedzme 4,15V/ článok. A vyvstala otázka: No a ako je to potom s využiteľnou kapacitou? No a skôr, ako mi stihol autor pôvodných dobrých rád do života LiPolky odpísať, že kapacita sa zníži o cca 10%, som chytil baterku nabíjačku, multimeter, pero a papier a rozhodol sa, že to zmeriam.
Počiatočné podmienky merania.
Zobral som baterku Zippy Compact 1000mAh/ 3S/ 35C kúpenú v 12/ 2014, t.j. – ak dobre počítam 17 mesiacov starú – ktorá mala nalietaných za celý čas 15 ( slovom pätnásť ) cyklov v mojom obľúbenom Suchojovi.
Nabíjačku som použil iCharger 3010B ( tuším ju už na HK nemajú, ekvivalent je Turnigy Reaktor 30A 1000W ) a nabíjací postup: nabíjanie 3C ( ako bežne Zippy Compact nabíjam ), vybíjanie 5C. Práve preto som vybral baterku 1000mAh/ 3S, žeby sa dala vybíjať rozumným prúdom.
Aby som mal aspoň akú – takú štatistiku, pre každú úroveň nabitia som spravil vždy tri vybíjania. Vybíjal som v režime DISCHARGE ( nabíjačka má ešte režim DISCHARGE+, netuším čo robí, manuál som zatiaľ nečítal ) na úroveň 3,15V/ článok. Po vybití som hneď – alebo presnejšie povedané, hneď, keď som začul pípanie nabíjačky venujúc sa popri tom užitočnejším domácim prácam – dal baterku nabíjať.
Postup bol: vybiť baterku – nabiť – prípadne zmerať interný odpor ( ak som nezabudol ) a tak ďalej. Keď som nezabudol, tak som si aj zabísal dobu nabíjania, prípadne vybíjania.
Meral som pre štyri úrovne nabitia: 4,2V – 4,15V – 4,1V – 4,05V/ článok.
A čo som nameral.
- Prvé, čo ma prekvapilo bola zmeraná kapacita baterky: 876mAh pri vybíjaní plne nabitej baterky je o cca 13% menej ako udávaných 1000mAh.
- Druhé, čo som si všimol bolo, že meranie interného odporu nezávisí od toho, na akú hodnotu článok nabijem, ako skôr od toho, ako dlho po nabití som interný odpor meral. ( Oteplenie baterky pri nabíjaní? )
- Zaujímavé, že do baterky som vždy menej nabil, ako z nej vybil. Evidentne mám perpetuum mobile – alebo milá nabíjačka má odlišný algoritmus merania kapacity pre nabíjanie a pre vybíjanie
- Mnou nameraný pokles kapacity bol cca 7% na 50mV.
- Praktická aplikácia: ak lietam na plne nabitú baterku pri 4,2V/ článok 10:35 ( meranie č. 2), tak pri nabití na 4,15V/ článok budem lietať 9:53 ( meranie č. 4 )
Viac vidno v tabuľke:
Na záver ešte návod na slušné správanie k baterkám od pkotatko z vyššie zmienenej diskusie:
1) Nenabijet uplne nadoraz. Tzn na 4.2V/clanek
2) Nevybijet vice nez z 80% kapacity. Tzn. po dolitani a kratkem odpocinuti by baterka mela mit nejmene 3.7V/clanek. Radeji 3,75V
3) Nikdy neskladovat plne nabite, pres tyden je skladuji tak jak jsem doletal. Na delsi obdobi nabiju na 3.8-3.85V/clanek a jdou do lednice.
4) Nove baterky minimalne 5x procykluji Proudem 1C. Nabit/vybit na 3.85V
Od doby kdy jsem se k LiPolkam zacal takhle chovat tak mi drzi. Po ctyrech letech provozu maji cca 80% z kapacity novych. Ri je v podstate stejny jako u novych. Dat na nich 300-400 cyklu je bez problemu. Ve spickach z 12S5000 taham i dost pres 200A. Baterky jsou GensAce. Mam takhle vyzkousene 4000mAh 60C, ruzne 5000-53000mAh s 30-45C. Verim ale, ze takove zachazeni prospeje vsem LiPol baterkam.
Docela dobre cteni jak se chovat k LiXX je tady v AJ : http://batteryuniversity.com/learn/arti … _batteries