LiPo: Volt vs kapacita

011_01 - LiPo Volt - CapacityŽe sa k mojim baterkám nechovám – slušne povedané – práve najlepšie som vedel už dávno: keď dlhšie nelietam nedávam ich do Storage režimu, neskladujem ich v chladničke… Síce ich vylietavam len na nejakých cca 70%, ale to je asi tak všetko. Pri jednej diskusii som sa dozvedel pre mňa novú a zaujímavú vec: bolo by dobré nenabíjať baterky na plných 4,2V/ článok, ale menej, povedzme 4,15V/ článok. A vyvstala otázka: No a ako je to potom s využiteľnou kapacitou? No a skôr, ako mi stihol autor pôvodných dobrých rád do života LiPolky odpísať, že kapacita sa zníži o cca 10%, som chytil baterku nabíjačku, multimeter, pero a papier a rozhodol sa, že to zmeriam.

Počiatočné podmienky merania.

Zobral som baterku Zippy Compact 1000mAh/ 3S/ 35C kúpenú v 12/ 2014, t.j. – ak dobre počítam 17 mesiacov starú – ktorá mala nalietaných za celý čas 15 ( slovom pätnásť ) cyklov v mojom obľúbenom Suchojovi.

Nabíjačku som použil iCharger 3010B ( tuším ju už na HK nemajú, ekvivalent je Turnigy Reaktor 30A 1000W ) a nabíjací postup: nabíjanie 3C ( ako bežne Zippy Compact nabíjam ), vybíjanie 5C. Práve preto som vybral baterku 1000mAh/ 3S, žeby sa dala vybíjať rozumným prúdom.

Aby som mal aspoň akú – takú štatistiku, pre každú úroveň nabitia som spravil vždy tri vybíjania. Vybíjal som v režime DISCHARGE ( nabíjačka má ešte režim DISCHARGE+, netuším čo robí, manuál som zatiaľ nečítal ) na úroveň 3,15V/ článok. Po vybití som hneď – alebo presnejšie povedané, hneď, keď som začul pípanie nabíjačky venujúc sa popri tom užitočnejším domácim prácam – dal baterku nabíjať.

Postup bol: vybiť baterku – nabiť – prípadne zmerať interný odpor ( ak som nezabudol ) a tak ďalej. Keď som nezabudol, tak som si aj zabísal dobu nabíjania, prípadne vybíjania.

Meral som pre štyri úrovne nabitia: 4,2V – 4,15V – 4,1V – 4,05V/ článok.

A čo som nameral.

  1. Prvé, čo ma prekvapilo bola zmeraná kapacita baterky: 876mAh pri vybíjaní plne nabitej baterky je o cca 13% menej ako udávaných 1000mAh.
  2. Druhé, čo som si všimol bolo, že meranie interného odporu nezávisí od toho, na akú hodnotu článok nabijem, ako skôr od toho, ako dlho po nabití som interný odpor meral. ( Oteplenie baterky pri nabíjaní? )
  3. Zaujímavé, že do baterky som vždy menej nabil, ako z nej vybil. Evidentne mám perpetuum mobile – alebo milá nabíjačka má odlišný algoritmus merania kapacity pre nabíjanie a pre vybíjanie
  4. Mnou nameraný pokles kapacity bol cca 7% na 50mV.
  5. Praktická aplikácia: ak lietam na plne nabitú baterku pri 4,2V/ článok 10:35 ( meranie č. 2), tak pri nabití na 4,15V/ článok budem lietať 9:53 ( meranie č. 4 )

Viac vidno v tabuľke:

011_02 - LiPo Volt - CapacityNa záver ešte návod na slušné správanie k baterkám od  pkotatko z vyššie zmienenej diskusie:

1) Nenabijet uplne nadoraz. Tzn na 4.2V/clanek
2) Nevybijet vice nez z 80% kapacity. Tzn. po dolitani a kratkem odpocinuti by baterka mela mit nejmene 3.7V/clanek. Radeji 3,75V
3) Nikdy neskladovat plne nabite, pres tyden je skladuji tak jak jsem doletal. Na delsi obdobi nabiju na 3.8-3.85V/clanek a jdou do lednice.
4) Nove baterky minimalne 5x procykluji Proudem 1C. Nabit/vybit na 3.85V

Od doby kdy jsem se k LiPolkam zacal takhle chovat tak mi drzi. Po ctyrech letech provozu maji cca 80% z kapacity novych. Ri je v podstate stejny jako u novych. Dat na nich 300-400 cyklu je bez problemu. Ve spickach z 12S5000 taham i dost pres 200A. Baterky jsou GensAce. Mam takhle vyzkousene 4000mAh 60C, ruzne 5000-53000mAh s 30-45C. Verim ale, ze takove zachazeni prospeje vsem LiPol baterkam.

Docela dobre cteni jak se chovat k LiXX je tady v AJ : http://batteryuniversity.com/learn/arti … _batteries

 

Tento obsah bol zaradený v Nezaradené, Technika a označkovaný ako . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár