Model QID pre FrSky prijímače D-série.

Nad možnosťou identifikácie modelu som rozmýšľal už dávno, ale článok Janko O. na jeho webe, kde popisuje kuriózne lietanie s dvoma modelmi naraz, mi túto myšlienku pripomenul. Teda: samozrejme, že mne sa to stať nemôže, ja akumulátor z modelu hneď po pristátí vyberám … a to, že som pred pár rokmi utopil v Chorvátsku polystyrénovú F-15 s tým nijako nesúvisí. Akumulátor z modelu, s ktorým som lietal predtým som vybral! Len som zabudol … ehmmm … prepnúť na nový model vo vysielačke 🙂

Takže ten Jankov článok mi v mysli oprášil už dávno zabudnutú myšlienku, ako spraviť identifikáciu modelu s D- prijímačmi FrSky, ktoré používam v svojich modeloch. No a napadlo ma nové technické riešenie – s Arduinom.

Princíp činnosti.

FrSky prijímače rady X majú funkciu Model ID ( Spektrum má ModelMatch ), čo je funkcia zabezpečujúca, že prijímač je spárovaný s konkrétnou pozíciou vo vysielačke. Staršie prijímače rady D ( D8R II Plus/ XP, D4R II ) túto funkciu nemajú, t.j. na povely z vysielačky budú reagovať všetky s ňou spárované prijímače a dokonca ich môže byť zapnutých viac naraz 🙁

Našťastie majú prijímače D8R/ D4R … telemetriu so sériovou linkou. Takže myšlienka je jednoduchá: s Arduinom spraviť jednoduchý generátor konštantnej hodnoty, tú prenášať do vysielačky a tam ju cez logické spínače ( LS ) monitorovať a cez špeciálne funkcie ( SF ) varovať pilota pri nesprávne zvolenom modeli.

Keď som sa hlboko zamyslel nad možnými telemetrickými hodnotami, ktoré umožňuje FrSky HUB protokol prenášať ( pre istotu som ho dal aj sem ), tak som zvolil parameter FUEL LEVEL, alebo AccX ( v programe sa dá zvoliť jeden, alebo druhý ).

Takže Arduino generuje nejakú konštantnú hodnotu FUEL LEVEL / AccX a tú cez sériovú linku posiela do vysielača, kde sa v LS monitoruje.

Ešte na vysvetlenie, čo znamená Model QID: Model Qasi IDentification, teda nie plná identifikácia vrátane reakcie prijímača len pri správne zvolenej pozícii vo vysielačke. Pri Model QID naďalej budú reagovať všetky prijímače, len vysielačka vie identifikovať pripojený model a v prípade potreby varovať  pilota.

Potrebný hardware.

Ja som použil Arduino Mini Pro + 6 pinový konektor + servokábel. Cena celkom tak do 3$…

Servokábel treba trocha upraviť aby sa dalo napájanie zobrať z voľného kanála na prijímači ( prípadne ešte použiť Y-kabel ). Na D8R II Plus totiž na telemetrickom konektore nie je napájanie. Škoda, prvé D8R ho tam mali, ale to bolo veľmi dávno…

No a prispájkovať na Arduino: hnedý na GND, červený na RAW a pomarančový na pin č. 4. Pre ľahšie programovanie používam na header práve ten 6- pinový konektor.

No a poistiť káblik tavnou pištoľou.

Podľa chuti potom prípadne použiť zmršťovaciu bužírku …

Papierový obal som nechal vytlačiť vo FaxCopy na 300g lesklý papier. Súbory na stiahnutie sú tu, je to kreslené v LibreOffice Draw.

Software.

Keďže moje programátorské schopnosti sú nie veľké ( sú nulové ), celý program som opísal z projektu OpenVario od R.Schloßhan. Program je tu. Menia sa dve veci:

1, číslo modelu, premenná Model_QID.

2, premenná, cez ktorú sa Model_QID prenáša; buď FUEL LEVEL alebo AccX.

Niekoľko poznámok:

  • ak zvolíte ako parameter FUEL LEVEL, tak je možné zadať hodnotu v rozsahu -32 768 až 32 767, celé číslo.
  • ak zvolíte ako parameter AccX, tak je možné zadať hodnotu v rozsahu -32.76 až 32.76, celé číslo s dvoma desatinnými miestami.
  • Premennú AccX som zvolil aj kôli kompaktibilite s OpenXSensor: v tejto chvíli je možné jednoduchým spôsobom upraviť OXS práve pre posielanie ModelQID cez AccX ( vďaka autorovi mstrens ). O tom bude ďalší článok…

Vo vysielačke sa posielaná hodnota ModelQID zobrazuje napríklad takto pre hodnotu FUEL LEVEL = 12 …

… alebo takto pre hodnotu AccX = 12.56:

Treba ešte nastaviť LS, napríklad takto…

… a SF napríklad takto:

Skúšanie.

Moja testovacia zostava:

A zopár poznámok:

  • funguje to
  • ak máte naraz zapnuté dva ( asi aj viac, ale neskúšal som ) prijímače, tak som pôvodne myslel, že oba budú reagovať na signál z vysielačky – TO JE PRAVDA – a že telemetria smerom do vysielačky zostane pripojená z prijímača, ktorý som zapol ako prvý – A TOTO NIE JE PRAVDA. Pravda je taká, že telemetria mi náhodne preskakovala z jedného či druhého prijímača. Čo na jednej strane fajn: pristanete s modelom, zabudnete v ňom odpojiť baterku, zapnete druhý model, zabudnete zvoliť nový model v TX a … Model QID by vás mal upozorniť. Len… keďže neviem, podľa čoho telemetria preskakuje pri dvoch zapnutých prijímačoch, neviem povedať, či sa na to možno spoľahnúť. Ak máte nejaké lepšie info, dajte vedieť.

Na záver šyri zásady bezpečného používania Model QID:

  1. aspoň ovládanie motora treba mať v modeloch na tom istom kanáli a blokovaný nejakým prepínačom. Keďže Model QID neovplyvňuje funkčnosť prijímača, nech sa aspoň nerozbehne motor pri nesprávnom zvolení modelu.
  2. keď pristaneš s modelom, odpoj akumulátor v modeli.
  3. ak už zabúdaš odpojiť akumulátor v modeli, nezabudni aspoň zvoliť nový model vo vysielačke.
  4. ak zabúdaš odpojiť akumulátor, aj zvoliť nový model vo vysielačke- tak sa nečuduj 🙂

Tento obsah bol zaradený v Technika a označkovaný ako , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár