Môj najobľúbenejší ozembuch. Ak so dobre pamätám, tak to bol môj tretí model: prvý bol ASW-28, druhý Twist a potom Su-27. No a keďže po asi šiestich rokoch skončil vo vodách stredozemného mora, tak som konečne vytiahol fungl novú stavebnicu, ktorá roky pobývala na povale. Škoda, že Freeair už prestal tento model vyrábať 🙁 Takže je to vlastne môj druhý Suchoj…
Toto bude na dlhé pokračovanie a postupne budem tento článok doplňovať.
01) … Čo je ( bolo ) v krabici.
Takže zopár fotiek:
V krabici je všetko, čo je potrebné ku stavbe, okrem lepidla. Napriek tomu, viem už dopredu, že tiahla k servám budú 1.5mm uhlíkom. Originál hliníkové tiahla zostanú nepoužité. Manuál je v angličtine, ale stačí.
02) … Na začiatok
Začal som trochu netradične – tryskami.
Dôvod: osvetlenie. Keďže pre ovládanie osvetlenia používam kontrolér RxE11J3, ktorý má výstup pre trojstupňové ovládanie trysiek, tak som podľa toho upravil aj štruktúru LED pásov. Na konci sú kruhové 40mm LEDky ( neviem už, kde som ich pred rokmi kupoval, ale kdesi na Ebay… ). 12 LED, vždy po tri v sérii so spoločným odporom…
Na zvyšok osvetlenia som použil červený LED pás 120LED/ m s delením po 2.5cm…
Keďže na EPP milé LED pásy moc držať nechcú, treba ich poistiť tavnou pištoľou.
Celkový odber oboch trysiek cca 12W, nóóó…
Keďže trysky majú byť čierne, treba použiť matnú Humbrol farbu.
03) … Krídla a smerovky.
Na krídla a smerovky som spravil pozičné svetlá z LED pásov 120LED/m. Vždu jeden segment 2.5 cm som prehol na smrekový nosník 4x10mm dĺžky 14mm. Celú zostavy som zalepil na miesto UHU-Porom a zalial tavnou pištoľou. Vpravo červené, vpravo zelené na smerovky žlté.
Pristávacie reflektory som spravil na kúsok univerzálneho plošáku, vždy 2x LED OSPW 5111 P zapojené do série ( datasheet tu ) a k tomu 2x paralene rezistor 120Ω. Pri 12.6V ide cez LEDky 100mA a svietia véééľmi dobre. Holt svietivosť 50cd, uhol vyžarovania 15°. Celú zostavu som zalepil do krídla + rezistory zalial tavnou pištoľou a vnútro vždy natrel čiernou farbou ( inak by to svietilo aj do krídla ). Kryt na reflektor som vyrobil z DUROFOLu prehnutého cez 8mm uhlíkovú tučku a nahriaty teplovzdušnou pištoľou. Lepený je UHU-Porom.
Detaily reflektora:
04) … Predný reflektor.
… som vyrobil rovnakým postupom, ako tie na krídlach, len DUROFOL nebolo treba ohýbať.
05) … Osvetlenie kokpitu.
Použil som 4x modrú LED ( GME č 511-144, datasheety tu a tu ). Vždy dve LED do série a k nim rezistor 270Ω. Diery na LED som znútra kokpitu vypálil pájkovačkou a LEDky zalial tavnou pištoľou. A samozrejme zase natrieť čiernou farbou kokpit a trup pod…
06) … Osadenie a kompletácia… 22.XI.2016.
Servá nemali na sebe nálepku a keďže mi ležali už dva roky v krabici, tak len tipujem, že to sú RCX MG-90S (13g / 2.2kg / 0.08sec). Pri zábehu na servotesteri chodili pekne, nehriali sa, snáď niečo vydržia. Regulátor klasicky YEP 30A. Motor 2210N 1000Kv, vrtuľa 10×4.7… Teda zatiaľ, pri zálete uvidíme, snáď by mohla stačiť aj 9×4.7. Adaptér na vrtuľu gumičkový. Prijímač FrSky D8R ( tiež má už hodne rokov ). Na ovládanie osvetlenia kontroller RxE11J3 vlastnej výroby. Na meranie napätia a prúdu som osadil APM Power Module.
Fotky povedia viac:
Trochu nostalgie – rozdiel 6 rokov:
07) … Parametre a predbežná kalibrácia merania prúdu.
Váha bez baterky 370g ± 10g ( starý Suchoj má 430g – hneď vidno, že bol často opravovaný ), letová váha aj s baterkou ZIPPY Compact 1000mAh 3S 35C je 470g ± 10g plus ale dalších 60g olova do čumáku na vyváženie, čiže celkom 530g. Z pohodlnosti som to vážil na mincieri, ergo rozlíšenie je 10g…
Kalibráciu merania prúdu som robil klasicky: nabil baterku, nastavil v Taranisovi rozsah merania prúdu 60A, nechal bežať motor aj s vrtuľou 10×4.7 45 sekúnd na plný plyn, potom ešte 15 sekúnd na polovičný plyn. Zapísal, koľko mi nameral spotrebu Taranis, porovnal to so spotrebou, čo mi dobila nabíjačka a prepočítal rozsah prúdu.
Prvé meranie: Taranis 162 mAh, nabíjačka 200mAh. Prepočítal som rozsah merania prúdu na 71.6A spravil druhé meranie: Taranis 198mAh, nabíjačka 202mAh. Odchýlka 2%, zatiaľ dobré, aj tak to budem dokalibrovávať pri zálete.
Logy z kalibrácie:
A2 – napätie – žltá, rozsah do 12.8V
A1 – prúd – zelená, rozsah do nejakých 16 až 19A
Thr – plynová páka – červená, rozsah ±1000 ( neviem prečo, správne by snáď malo byť ±100 )
Prvá skúška.
Mnooo… Prúd chodí véééľmi vysoko a motor je trochu ( veľmi ) preťažený. Uvidíme pri zálete, je pravda, že na plný plyn idem len pri štarte… Už sa teším na zálet.
08) Porovnanie merania prúdu s kliešťovým ampérmetrom.
Použitý kliešťový ampérmeter CEM DT-3343, 40A rozsah. Na spomalenom videu som potom porovnal hodnoty pri viac- menej ustálených stavoch.
Je dobré vedieť, že pri rozsahu merania prúdu v Taranisovi cca 72A ( tak mi to vyšlo v predchádzajúcom bode ) je rozlíšenie merania 0.28A. Výsledok ma milo prekvapil…
XLS súbor s tabuľky je tu.
Video z merania:
09) Zálet.
4.XII.2016 konečne nastal deň „D“ a Suchoj sa vydal k výšinám. Prvé poznatky z lietania: motor má pre štart habadej výkonu, na Taranis-ovi predbežne nastavené varovania pri 7.58A ( „vysoký výkon motora“ ) a pri 10.1A ( „motor preťažený“ ) sú dosť otravné, asi nechám len jedno varovanie pri 11A. Letové vlastnosti nádherné. Uznávam, že som dosť neobjektívny: Suchoj je môj miláčik a od augusta, kedy som toho staršieho utopil v Chorvátsku som už mal absťák 🙂
Takže nejaké logy z prvých dvoch letov:
Toto je lepšia z dvoch v súčasnosti do Suchoja mnou používaných bateriek ( vek 5 mesiacov ): prúdový záber pri štarte do 16A, napätie aku padá z 12.5V na 10.9V. Tie výrazné „píky“ na prúde je let kolmo hore. Let necelých 8 minút, vylietaná kapacita cca 600mAh.
No a takto vyzerá baterka, ktorá je skoro nepoužiteľná ( vek 2 roky a 1 mesiac ): Prúdový záber pri štarte na okamih 16A a hneď padá na 12.5A, napätie padá dokonca pod 9V! Pri všetkých razantnejších záberoch motora baterka neomylne mieri k deviatim voltom… Let necelých 7 minút, vylietaná kapacita kúsok cez 600mAh.
Záver 1: Priemerný odber prúdu sa tak „okometricky“ z grafu pohybuje okolo 5A, čo je 5C pre použité baterky. Na prvý pohľad je APM Power modul ako merač prúdu + napätia celkom použiteľný aj pri takto malom odbere – uvidím, čo povedia ďalšie skúsenosti.
Záver 2: Evidentne bude treba občerstviť pre Suchoja baterkový park a vzhľadom na potrebných 60g olova na dováženie asi trochu zvýšim aj kapacitu baterky B-)
10) Aktuálny stav k 28.V.2017.
Od decembra Suchoj poháňajú baterky Turnigy 1800mAh 3S 20C. Keďže bolo treba dovážiť čumák, mali dobrú hmotnosť ( 144g ) aj šírku:
Šírka trupu je nasledovná ( za posuvným meradlom vidno šachtu na baterku ):
Detail umiestnenia prijímača ( vpredu ) a kontroléra osvetlenia RxE11J3 ( vzadu ):
Detail umiestnenia baterky:
Ešte niekedy v decembri 2016 som vymenil pôvodné noname servá: pri mrazoch chodili veľmi zle až nijako. A lietanie len s jedným servom je pomerne adrenalínový zážitok 🙂 Keďže som mal po ruke Gening D90, tak som použil tie. Síce majú trochu hrubší chod, ale pri mrazoch držali a pri teple tiež držia, tož tam zastávajú.
Ku dnešnému dňu má Suchoj nalietaných 45 štartov celkovou dĺžkou lietania 6h 51min 1sec. Čistá váha s vrtuľou 10×4.7 je 378g, letová hmotnosť aj s 19g závažia a baterkou je 541g. Teplota motora po 10min lietaní pri teplote vzduchu 17.6 °C je 45.8°C. Priemerný čas lietania 10min s dobíjaním cca 1100mAh.
Plány do budúcnosti: chcem skúsiť presunúť viac dopredu regulátor a snímač prúdu aj kontrolér osvetlenia. Tým by na dováženie mohla stačiť napríklad aj baterka 3S/ 1000mAh, čím by som znížil letovú hmotnosť…
Pokračovanie nabudúce…