Su-27 Flanker – stavba

026_001_su27-stavbaMôj najobľúbenejší ozembuch. Ak so dobre pamätám, tak to bol môj tretí model: prvý bol ASW-28, druhý Twist a potom Su-27. No a keďže po asi šiestich rokoch skončil vo vodách stredozemného mora, tak som konečne vytiahol fungl novú stavebnicu, ktorá roky pobývala na povale. Škoda, že Freeair už prestal tento model vyrábať 🙁 Takže je to vlastne môj druhý Suchoj…

Toto bude na dlhé pokračovanie a postupne budem tento článok doplňovať.

01) … Čo je ( bolo ) v krabici.

Takže zopár fotiek:

026_010_su27-stavba 026_012_su27-stavba 026_013_su27-stavba 026_014_su27-stavba 026_015_su27-stavba 026_016_su27-stavba 026_017_su27-stavbaV krabici je všetko, čo je  potrebné ku stavbe, okrem lepidla. Napriek tomu, viem už dopredu, že tiahla k servám budú 1.5mm uhlíkom. Originál hliníkové tiahla zostanú nepoužité. Manuál je v angličtine, ale stačí.

02) … Na začiatok 

Začal som trochu netradične – tryskami.

026_020_su27-stavbaDôvod: osvetlenie. Keďže pre ovládanie osvetlenia používam kontrolér RxE11J3, ktorý má výstup pre trojstupňové ovládanie trysiek, tak som podľa toho upravil aj štruktúru LED pásov. Na konci sú kruhové 40mm LEDky ( neviem už, kde som ich pred rokmi kupoval, ale kdesi na Ebay… ). 12 LED, vždy po tri v sérii so spoločným odporom…

026_021_su27-stavbaNa zvyšok osvetlenia som použil červený LED pás 120LED/ m s delením po 2.5cm…

026_022_su27-stavbaKeďže na EPP milé LED pásy moc držať nechcú, treba ich poistiť tavnou pištoľou.

026_023_su27-stavbaVýsledok:

026_024_su27-stavbaKontrola funkčnosti…

026_025_su27-stavbaCelkový odber oboch trysiek cca 12W, nóóó…

026_026_su27-stavbaKeďže trysky majú byť čierne, treba použiť matnú Humbrol farbu.

026_027_su27-stavba026_028_su27-stavba

03) … Krídla a smerovky.

Na krídla a smerovky som spravil pozičné svetlá z LED pásov 120LED/m. Vždu jeden segment 2.5 cm som prehol na smrekový nosník 4x10mm dĺžky 14mm. Celú zostavy som zalepil na miesto UHU-Porom a zalial tavnou pištoľou. Vpravo červené, vpravo zelené na smerovky žlté.

026_030_su27-stavbaPristávacie reflektory som spravil na kúsok univerzálneho plošáku, vždy 2x LED OSPW 5111 P zapojené do série ( datasheet tu ) a k tomu 2x paralene rezistor 120Ω. Pri 12.6V ide cez LEDky 100mA a svietia véééľmi dobre. Holt svietivosť 50cd, uhol vyžarovania 15°. Celú zostavu som zalepil do krídla + rezistory zalial tavnou pištoľou a vnútro vždy natrel čiernou farbou ( inak by to svietilo aj do krídla ). Kryt na reflektor som vyrobil z DUROFOLu prehnutého cez 8mm uhlíkovú tučku a nahriaty teplovzdušnou pištoľou. Lepený je UHU-Porom.

Detaily reflektora:

026_031_su27-stavba 026_032_su27-stavba 026_033_su27-stavba

04) … Predný reflektor.

… som vyrobil rovnakým postupom, ako tie na krídlach, len DUROFOL nebolo treba ohýbať.

026_040_su27-stavba 026_041_su27-stavba 026_042_su27-stavba 026_043_su27-stavba

05) … Osvetlenie kokpitu.

Použil som 4x modrú LED ( GME č 511-144, datasheety tu a tu ). Vždy dve LED do série a k nim rezistor 270Ω. Diery na LED som znútra kokpitu vypálil pájkovačkou a LEDky zalial tavnou pištoľou. A samozrejme zase natrieť čiernou farbou kokpit a trup pod…

026_050_su27-stavba 026_051_su27-stavba 026_052_su27-stavba 026_053_su27-stavba 026_054_su27-stavba

06) … Osadenie a kompletácia… 22.XI.2016.

Servá nemali na sebe nálepku a keďže mi ležali už dva roky v krabici, tak len tipujem, že to sú RCX MG-90S (13g / 2.2kg / 0.08sec). Pri zábehu na servotesteri chodili pekne, nehriali sa, snáď niečo vydržia. Regulátor klasicky YEP 30A. Motor 2210N 1000Kv, vrtuľa 10×4.7… Teda zatiaľ, pri zálete uvidíme, snáď by mohla stačiť aj 9×4.7. Adaptér na vrtuľu gumičkový. Prijímač FrSky D8R ( tiež má už hodne rokov ). Na ovládanie osvetlenia kontroller RxE11J3 vlastnej výroby. Na meranie napätia a prúdu som osadil APM Power Module.

Fotky povedia viac:

026_070_su27-stavba 026_072_su27-stavba 026_073_su27-stavba 026_074_su27-stavba 026_076_su27-stavba 026_078_su27-stavbaTrochu nostalgie – rozdiel 6 rokov:

026_080_su27-stavba 026_082_su27-stavba

07) … Parametre a predbežná kalibrácia merania prúdu.

Váha bez baterky 370g ± 10g ( starý Suchoj má 430g – hneď vidno, že bol často opravovaný ), letová váha aj s baterkou ZIPPY Compact 1000mAh 3S 35C je 470g ± 10g plus ale dalších 60g olova do čumáku na vyváženie, čiže celkom 530g. Z pohodlnosti som to vážil na mincieri, ergo rozlíšenie je 10g…

Kalibráciu merania prúdu som robil klasicky: nabil baterku, nastavil v Taranisovi rozsah merania prúdu 60A, nechal bežať motor aj s vrtuľou 10×4.7 45 sekúnd na plný plyn, potom ešte 15 sekúnd na polovičný plyn. Zapísal, koľko mi nameral spotrebu Taranis, porovnal to so spotrebou, čo mi dobila nabíjačka a prepočítal rozsah prúdu.

Prvé meranie: Taranis 162 mAh, nabíjačka 200mAh. Prepočítal som rozsah merania prúdu na 71.6A spravil druhé meranie: Taranis 198mAh, nabíjačka 202mAh. Odchýlka 2%, zatiaľ dobré, aj tak to budem dokalibrovávať pri zálete.

Logy z kalibrácie:

A2 – napätie – žltá, rozsah do 12.8V

A1 – prúd – zelená, rozsah do nejakých 16 až 19A

Thr – plynová páka – červená, rozsah ±1000 ( neviem prečo, správne by snáď malo byť ±100 )

Prvá skúška.

026_090_su27-stavba-log01Druhá skúška.

026_091_su27-stavba-log01Mnooo… Prúd chodí véééľmi vysoko a motor je trochu ( veľmi ) preťažený. Uvidíme pri zálete, je pravda, že na plný plyn idem len pri štarte… Už sa teším na zálet.

08) Porovnanie merania prúdu s kliešťovým ampérmetrom.

Použitý kliešťový ampérmeter CEM  DT-3343, 40A rozsah. Na spomalenom videu som potom porovnal hodnoty  pri viac- menej ustálených stavoch.

026_092_su27-stavba-porovnanie-pruduJe dobré vedieť, že pri rozsahu merania prúdu v Taranisovi cca 72A ( tak mi to vyšlo v predchádzajúcom bode ) je rozlíšenie merania 0.28A. Výsledok ma milo prekvapil…

XLS súbor s tabuľky je tu.

Video z merania:

09) Zálet.

4.XII.2016 konečne nastal deň „D“ a Suchoj sa vydal k výšinám. Prvé poznatky z lietania: motor má pre štart habadej výkonu, na Taranis-ovi predbežne nastavené varovania pri 7.58A ( „vysoký výkon motora“ ) a pri 10.1A ( „motor preťažený“ ) sú dosť otravné, asi nechám len jedno varovanie pri 11A. Letové vlastnosti nádherné. Uznávam, že som dosť neobjektívny: Suchoj je môj miláčik a od augusta, kedy som toho staršieho utopil v Chorvátsku som už mal absťák 🙂

Takže nejaké logy z prvých dvoch letov:

026_100_su27_20161204-log-bat01Toto je lepšia z dvoch v súčasnosti do Suchoja mnou používaných bateriek ( vek 5 mesiacov ): prúdový záber pri štarte do 16A, napätie aku padá z 12.5V na 10.9V. Tie výrazné „píky“ na prúde je let kolmo hore. Let necelých 8 minút, vylietaná kapacita cca 600mAh.

026_101_su27_20161204-log-bat02No a takto vyzerá baterka, ktorá je skoro nepoužiteľná ( vek 2 roky a 1 mesiac ): Prúdový záber pri štarte na okamih 16A a hneď padá na 12.5A, napätie padá dokonca pod 9V! Pri všetkých razantnejších záberoch motora baterka neomylne mieri k deviatim voltom… Let necelých 7 minút, vylietaná kapacita kúsok cez 600mAh.

Záver 1: Priemerný odber prúdu sa tak „okometricky“ z grafu pohybuje okolo 5A, čo je 5C pre použité baterky. Na prvý pohľad je APM Power modul ako merač prúdu + napätia celkom použiteľný aj pri takto malom odbere – uvidím, čo povedia ďalšie skúsenosti.

Záver 2: Evidentne bude treba občerstviť pre Suchoja baterkový park a vzhľadom na potrebných 60g olova na dováženie asi trochu zvýšim aj kapacitu baterky B-)

10) Aktuálny stav k 28.V.2017.

Od decembra Suchoj poháňajú baterky Turnigy 1800mAh 3S 20C. Keďže bolo treba dovážiť čumák, mali dobrú hmotnosť ( 144g ) aj šírku:

Šírka trupu je nasledovná ( za posuvným meradlom vidno šachtu na baterku ):

Detail umiestnenia prijímača ( vpredu ) a kontroléra osvetlenia RxE11J3 ( vzadu ):

Detail umiestnenia baterky:

Ešte niekedy v decembri 2016 som vymenil pôvodné noname servá: pri mrazoch chodili veľmi zle až nijako. A lietanie len s jedným servom je pomerne adrenalínový zážitok 🙂 Keďže som mal po ruke Gening D90, tak som použil tie. Síce majú trochu hrubší chod, ale pri mrazoch držali a pri teple tiež držia, tož tam zastávajú.

Ku dnešnému dňu má Suchoj nalietaných 45 štartov  celkovou dĺžkou lietania 6h 51min 1sec. Čistá váha s vrtuľou 10×4.7 je 378g, letová hmotnosť aj s 19g závažia a baterkou je 541g. Teplota motora po 10min lietaní pri teplote vzduchu 17.6 °C je 45.8°C. Priemerný čas lietania 10min s dobíjaním cca 1100mAh.

Plány do budúcnosti: chcem skúsiť presunúť viac dopredu regulátor a snímač prúdu aj kontrolér osvetlenia. Tým by na dováženie mohla stačiť napríklad aj baterka 3S/ 1000mAh, čím by som znížil letovú hmotnosť…

Pokračovanie nabudúce…

 

Tento obsah bol zaradený v Modely, Nezaradené a označkovaný ako , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár